Implementacija konceptualnog testa iz nuklearne fizike i fizike čestica

Borevac, Dragan (2011) Implementacija konceptualnog testa iz nuklearne fizike i fizike čestica. Diploma thesis, Faculty of Science > Department of Physics.

[img] PDF
Restricted to Registered users only
Language: Croatian

Download (1MB)

Abstract

Ovaj diplomski rad posvećen je istraživanju konceptualnog razumijevanja nuklearne fizike i fizike čestica. Konceptualni testovi iz ovog područja nisu tako brojni i ne provode se često poput, na primjer, konceptualnih testova iz mehanike, te je iz tog razloga još zanimljivije vidjeti ostvarena postignuća. Koncept energije vezanja se pokazao kao najbolje usvojen koncept. Studenti su usvojili da, zbog sadržane negativne energije vezanja, nuklearne mase nisu jednostavni višekratnici mase nukleona, kao i da je masa vezanog sustava manja od mase mirovanja pojedinih komponenti. Također, usvojili su da se prilikom raspada jezgre produkti raziđu s velikom kinetičkom energijom baš zahvaljujući energiji vezanja. Najviše problema studenti imaju s konceptom gustoće atoma. Ne samo da su podijeljena mišljenja da li gustoća atoma s većim rednim brojem pada, raste ili se ne mijenja, nego i smatraju da gustoća atoma nije usporediva s gustoćom sve materije koja nas okružuje. Kod radioaktivnosti, najveći problem čini osnovni koncept – vrijeme poluraspada. Iako su prilikom intervjuiranja gotovo svi studenti znali iskazati riječima što to jest, na testu se pokazalo kako imaju problema s primjenom. Očito je kako studenti nisu usvojili da je jednaka vjerojatnost da se raspadne vrlo mlada ili vrlo stara jezgra. Također, kada je u pitanju samo jedan radioaktivni atom, kod studenata prevladava mišljenje da ako se nakon jednog vremena poluživota atom ne raspadne vjerojatnost raspada se povećava, a znatan udio studenata čak smatra da će se atom sigurno raspasti nakon dva vremena poluživota. Posebno zanimljiv koncept su antičestice. Vidljivo je da se studentima urezala u pamćenje rečenica koja se često čuje na predavanjima, kako svaka čestica ima svoju antičesticu, ali ipak postoji problem u shvaćanju zašto to vrijedi i za čestice bez naboja. I još jedna izrazito interesantna dvojba je da li sila djeluje trenutno ili joj treba neko vrijeme. Tek svaki četvrti student ispravno smatra da signal sile putuje brzinom jednakoj ili manjoj od brzine svjetlosti, ovisno o prijenosniku sile. Općenito, ostvareni uspjeh je možda nešto ispod očekivanoga, osobito ako imamo na umu da su studenti fizičkog odsjeka već usmjereni u područje prirodnih znanosti, tehnike i tehnologije, te da već imaju višegodišnje iskustvo učenja fizike. Posebice se vidi prostor za napredak kod studenata profesorskog smjera koji bi trebali biti temelj budućeg poučavanja konceptualnom razumijevanju. Konceptualno razumijevanje se smatra najvažnijom razinom postignuća u učenju fizike, jer je ono nužno za ostvarivanje viših kognitivnih razina postignuća. Iz tog razloga postoji veliki interes za unapređivanjem konceptualnog razumijevanja fizike na svim razinama školstva, a konceptualni test iz nuklearne fizike i fizike elementarnih čestica, koji je temelj ovog diplomskog rada, mogao bi pomoći u unaprjeđenju konceptualnog razumijevanja tog područja.

Item Type: Thesis (Diploma thesis)
Keywords: metodika nastave fizike ; povijesni razvoj ; konceptualni test ; nuklearna fizika ; fizika čestica
Supervisor: Planinić, Mirko
Date: 12 July 2011
Number of Pages: 40
Subjects: NATURAL SCIENCES > Physics
Divisions: Faculty of Science > Department of Physics
Depositing User: Gordana Stubičan Ladešić
Date Deposited: 04 Jan 2014 17:20
Last Modified: 28 Mar 2014 20:32
URI: http://digre.pmf.unizg.hr/id/eprint/131

Actions (login required)

View Item View Item

Nema podataka za dohvacanje citata