Pojam polja u fizici i primjena u nastavi

Jungić, Borislav (2002) Pojam polja u fizici i primjena u nastavi. Diploma thesis, Faculty of Science > Department of Physics.

[img] PDF
Restricted to Registered users only
Language: Croatian

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Namjera ovog rada je prikazati povijesni tijek razvoja predodžbi međudjelovanja koje su dovele do formiranja koncepta polja te njegovu primjenu u nastavi fizike. Već ta rečenica nagovješćuje da će se kroz slijedeće stranice prvenstveno slijediti unutrašnja kretanja u fizici, no nadam se da će se osjetiti makar prigušena nota filozofije. Naime, filozofija i znanost bile su sjedinjene od svojih početaka. Pitagora, Platon i Aristotel bili su istovremeno filozofi, fizičari i metafizičari, a ta se tradicija nastavila i u renesansi kada započinje razvoj modernih znanosti. Ljudi često zaboravljaju, a možda ni ne znaju da nije filozofija samo ono što je zapisano u knjigama te pohranjeno u bibliotekama diljem svijeta ili ono čime se bave filozofi na sveučilištima. Svi smo mi oduvijek filozofirali, još kao djeca. Filozofija počinje pitanjima kada poznat svakidašnji svijet odjednom postane nerazumljiv. Pitanja koja smo si već odavno postavili, a možda i posustali u traženju odgovora, su zasigurno: Tko sam ja? Odakle dolazim i kuda idem? Što dolazi poslije smrti? Od čega je izgrađen svijet? Kako tijela međudjeluju? Što je to polje? Ta se pitanja zapravo tiču svakoga i svako je sposoban o njima razgovarati, jer svako zna ili bi trebao znati da kvaliteta njegova života ovisi o tome kako će na ta pitanja odgovoriti. Premda se filozofska pitanja postavljaju svakome iznova, kroz povijest se razvila određena problemska svijest koja našem filozofiranju postavlja neko mjerilo. Najgrublje rečeno, filozofirati se može dobro ili loše, a kroz prošla filozofiranja možemo otkrivati probleme vlastita. U prvom poglavlju sam nastojao tek naznačiti povijesni tijek razvoja ideje međudjelovanja od antike do osamnaestog stoljeća. Većinu prostora tog poglavlja posvetio sam dvjema osobama koje su nesumnjivo načinile snažan utjecaj na cjelokupni razvoj znanosti i filozofije. To su naravno Aristoteli Newton. U drugom sam pratio razvoj pojma polja tijekom 18. i 19. stoljeća, odn. razvoj klasične teorije polja. Tu sam pokušao predočiti probleme od kojih su fizičari polazili, kako su ih rješavali te do kojih su rješenja došli. Među prvima susret ćemo se tu sa L. Eulerom i njegovom hidrodinamikom, u kojoj on razmatrajući dinamiku fluida po prvi puta u fizici formira koncept polja. Nakon toga ćemo upoznati koncept djelovanja "u susjedstvu" u radovima M. Faradaya, kao alternativu Newtonovoj koncepciji "djelovanja na daljinu". Snažan Faradayev utjecaj osjeća se i u radovima J.C. Maxwella, koji je formuliranjem svojih jednadžbi postavio teorijske osnove klasične elektrodinamike. Naravno, nužno je uvijek imati na umu da se u razvoju znanosti pa tako i fizike ne dešavaju koraci od stotinu metara. Razvoj je praktički kontinuiran. No ipak su pojedine osobe načinile neke presudne korake. Te korake su naravno omogućili kako njihovi prethodnici tako i njihovi suvremenici, a stazu kojom su se kretali utvrdili su i proširili njihovi nasljednici. Često je upravo na nasljednicima ostalo matematičko formuliranje zakona. No u fizici se nastoji određena teorija ili zakon nazvati po osobi koja je prva javnosti saopćila te nove ideje. Pa i to je često radilo poteškoće, jer je korespondencija među znanstvenim krugovima često bila otežana. I ponovo će se na žalost u okviru ovoga rada, zbog njegova ograničena opsega, neminovno dogoditi ista nepravda. Treći i ujedno posljednji dio, zamišljen je kao prikaz primjene koncepata polja u srednjoškolskoj nastavi fizike. On je naravno neopterećen infinitezimalnim i vektorskim računom te u nekim svojim dijelovima, prije svega Maxwellovoj elektromagnetnoj teoriji, predstavlja tek kvalitativan opis.

Item Type: Thesis (Diploma thesis)
Keywords: Aristotel, Newton, elektricitet, magnetizam, gravitacijsko polje Zemlje, električno polje, magnetno polje, elektromagnetna indukcija
Supervisor: Vukelja, Tihomir
Date: 23 January 2002
Subjects: HUMANISTIC SCIENCES > History > History of Science
NATURAL SCIENCES > Physics
Divisions: Faculty of Science > Department of Physics
Depositing User: Gordana Stubičan Ladešić
Date Deposited: 07 Jul 2014 13:15
Last Modified: 07 Jul 2014 13:15
URI: http://digre.pmf.unizg.hr/id/eprint/2461

Actions (login required)

View Item View Item