Mjerenje pokreta očiju u istraživanju strategija u rješavanju jednostavnih jednadžbi

Kaponja, Jurica (2013) Mjerenje pokreta očiju u istraživanju strategija u rješavanju jednostavnih jednadžbi. Diploma thesis, Faculty of Science > Department of Physics.

[img] PDF
Restricted to Registered users only
Language: Croatian

Download (847kB)

Abstract

Mjerenje pokreta očiju je korišteno u istraživanju strategija koje studenti koriste u rješavanju jednostavnih algebarskih jednadžbi. Ispitanici su bili studenti Sveučilišta u Zagrebu s raznih fakulteta (prirodnih, društvenih i tehničkih usmjerenja). Na monitoru je bila prikazana jednadžba, npr. x / a = b, te ponuđeno rješenje, npr. x = b / a. U svakoj jednadžbi je bilo potrebno odrediti koliko je x, te je prema tome ispitanik trebao pogledati lijevo ukoliko smatra da je ponuđeno rješenje točno, odnosno desno ukoliko smatra da je ponuđeno rješenje netočno. Pomoću uređaja za mjerenje pokreta očiju, na koji je ispitanik bio prislonjen glavom dok je rješavao jednadžbe, bilo je moguće pratiti i snimiti pokrete očiju iz čega se moglo odrediti gdje je sve ispitanik gledao tijekom rješavanja jednadžbe. Isto tako moguće je bilo odrediti i vrijeme koliko dugo se zadržao pogledom na pojedinim mjestima gdje je gledao. Jednadžbe su podijeljene u tri tipa (A, B i C). Tip A je jednadžba oblika x · a = b, tip B je jednadžba oblika x / a = b, dok je tip C jednadžba oblika a / x = b. Slova a i b predstavljaju bilo koja druga slova koja se pojavljuju. Od spomenutih tipova, bilo je 30 jednadžbi svakog tipa (ukupno 90 jednadžbi). Obzirom da se tijekom testiranja tipovi jednadžbi ponavljaju, bilo je moguće istražiti kako vježbanje utječe na uspješnost rješavanja jednadžbi, pa su stoga jednadžbe za potrebe analize i prikaza rezultata podijeljene u dva bloka. Prvi blok čini 45 jednadžbi (15 svakog tipa) koje je ispitanik prve riješio, a drugi blok čini preostalih 45 jednadžbi (15 svakog tipa). Istražili smo ovisnosti vremena reakcije, točnosti i broja fiksacija o tipu jednadžbe i bloku. Vrijeme reakcije se odnosi na vrijeme potrebno da ispitanik riješi jednadžbu, točnost na postotak točnih odgovora, a broj fiksacija na broj mjesta na kojima se ispitanik zadržao (fiksirao) pogledom neko dulje vrijeme (> 50 ms). Rezultati pokazuju da su ispitanici bili uspješniji u rješavanju drugog bloka jednadžbi što znači da je vježbanje utjecalo na uspješnost. Također se pokazalo da je C tip jednadžbe bio najteži za rješavanje, dok su A i B bili otprilike podjednake težine, s time da je B ipak bio malo lakši u nekim slučajevima. Glavna strategija koju su ispitanici koristili u rješavanju je pogledavanje ponuđenog rješenja, iako su mogli jednadžbu riješiti (odrediti x) i bez učestalog pogledavanja ponuđenog rješenja, pa onda samo provjeriti ponuđeno rješenje i dati odgovor. Mjerenje pokreta očiju je omogućilo ono što nijedna druga metoda ne daje, a to je uvid gdje studenti gledaju, tj. gdje usmjeravaju pažnju dok rješavaju jednadžbe. Pokazalo se da mnogi ispitanici nisu ni svjesni koliko često pogledavaju ponuđeno rješenje iako su čak sami smatrali da uopće nisu pogledavali ponuđeno rješenje tijekom rješavanja jednadžbe. Ispitanici koji su bili uspješni u rješavanju jednadžbi znali su gdje treba gledati, te su imali manji broj fiksacija. U metodičkom dijelu najprije je napravljen kraći pregled članka How students understand physics equations [15]. U članku autor nastoji objasniti na koji način studenti dolaze do jednadžbe kojom bi opisali određenu fizikalnu situaciju, te na koji način uopće razumiju jednadžbe iz fizike. Da bi to objasnio autor uvodi simboličke forme koje definira kao elemente znanja, a potom uz pomoć različitih simboličkih formi objašnjava kako su studenti došli do jednadžbe, odnosno kako razumiju tu jednadžbu. Nakon ovog prvog metodičkog dijela koji čini osvrt na članak, napravljena je metodička razrada jednog od zadataka spomenutog u članku s kojim su studenti imali poteškoće. Zadatak se sastoji od toga da dvije kocke različitih masa gurnemo istom početnom brzinom v0 i one se nakon nekog vremena zaustave, te je potrebno zaključiti prijeđu li kocke jednaku ili različitu udaljenost prije nego se zaustave. Problem je razrađen pomoću dva pristupa – pomoću sila i pomoću energija, te je zamišljen u stilu radnog lista gdje bi studenti (ili učenici) uz pomoć pitanja bili vođeni da samostalno zaključe o točnom odgovoru.

Item Type: Thesis (Diploma thesis)
Keywords: mjerenje pokreta očiju - "eye tracking", inverzna efikasnost
Supervisor: Sušac, Ana
Date: 8 July 2013
Number of Pages: 40
Subjects: NATURAL SCIENCES > Physics
Divisions: Faculty of Science > Department of Physics
Depositing User: Gordana Stubičan Ladešić
Date Deposited: 05 Feb 2014 21:41
Last Modified: 19 Oct 2015 13:49
URI: http://digre.pmf.unizg.hr/id/eprint/325

Actions (login required)

View Item View Item

Nema podataka za dohvacanje citata