Osnovni termodinamički pojmovi u nastavi fizike

Pavišić, Mirjana (2009) Osnovni termodinamički pojmovi u nastavi fizike. Diploma thesis, Faculty of Science > Department of Physics.

[img] PDF
Restricted to Registered users only
Language: Croatian

Download (349kB)

Abstract

Termodinamika je po definiciji grč.( thermos- topao, vruć, vreo + dynamis- sila, snaga, jakost) dio fizike koji proučava zakone toplinske ravnoteže i pretvaranja različitih oblike energije iz jednog u drugi. Ona je vrlo važan dio znanosti o toplini u kojoj se toplinski sistemi ne promatraju mikroskopski već njihovo makroskopsko vladanje. Termodinamika pronalazi vezu topline i drugih oblika energije, posebice mehaničkog rada. To je korisna tehnička disciplina tj. primijenjena znanost. Osamnaesto stoljeće obilježeno je velikom industrijskom revolucijom. Tehničkim pronalascima omogućen je prijelaz sa pretežno ručnog rada na rad sa strojevima, te je najavljeno industrijsko doba. Do tog vremena proizvodnja se temeljila na radnim strojevima koji su se pokretali pomoću energije čovjeka, životinja, vjetra i vode. Godine 1712. engleski kovač Thomas Newcomen načinio je prvi parni stroj koji je ušao u upotrebu. Stroj se koristio za crpljenje vode iz rudarskog okna, a mogao je zamijeniti učinak 50 konja. No, iako je stroj imao navedene prednosti, stupanj korisnosti mu je bilo veoma slab oko pola posto. Danas parne turbine termoelektrana imaju stotinjak puta veći stupanj korisnosti. Veliko otkriće bio je parni stroj kojeg je 1769. godine konstruirao Newcomenov suradnik James Watt (1736-1819). Glavna preinaka bila je u cilindru stroja. Stupanj korisnosti se poboljšao na oko 3-4 posto. Ubrzo su uslijedila i druga otkrića. Tako je 1807. godine Robert Fulton sagradio je prvi komercijalno iskoristiv parobrod koji je plovio na relaciji New York- Alabany, a 1814. godine George Stephenson je konstruirao prvu parnu lokomotivu. Novi izumi su veoma utjecali na pojeftinjenje prometa. Željeznice i parobrodi potisnule su poštanske kočije i jedrenjake. Došlo je do velikih promjena u društvenom životu. Na koji način toplina vatre daje snagu vodenoj pari? Što je vatra? Što je toplina? Zašto toplina uvijek prelazi s toplijeg na hladnije tijelo? Zašto se plinovi grijanjem šire? Ta i druga slična pitanja tražila su odgovor, a odgovore je dala termodinamika. Saznanja koja nam daje termodinamika uvelike oblikuju naš svijet. Razna tehnička pomagala aparati i strojevi svakodnevno nas okružuju, a s njima smo u doticaju od rođenja. Kako dijete raste, ono promatra i stvara svoju sliku o svijetu oko sebe. Veoma je bitno da ta slika bude što bliža realnosti, jer koncepcije koje se tada stvore teško se mijenjaju. Djeca su po prirodi znatiželjna i traže odgovore na mnoga pitanja kao što su: zašto je peć vruća, a hladnjak hladi, zašto automobilu treba gorivo itd. Ovisno o djetetovoj dobi nije uvijek lako na takva pitanja odgovoriti jednostavno ali ipak točno. Roditelji ponekad i ne znaju ispravan odgovor, pa daju neko krivo tumačenje ili pak u nedostatku vremena pitanje ostave neodgovoreno. Dijete tada donosi vlastito objašnjenje koje mu se čini logičnim, ali se ne temelji na ispravnim pretpostavkama. Škola ima zadatak da te pretpostavke ispravi, dopuni, proširi i učvrsti. Na nastavi učenik stječe znanja, navike i sposobnosti i osposobljenost koju će koristiti u svakodnevnoj praksi radi zadovoljavanja osnovnih potreba i rješavanja profesionalno-egzistencijaInih problema. Fizika je nastavni predmet koji se počinje predavati tek u sedmom razredu osnovne škole, u dobi učenika koja se smatra prikladnom za učenje apstraktnih matematičkih formulacija osnovnih fizikalnih zakona. S jedne strane to je dobro odabrana dob jer u njoj učenik postaje kritičan, spreman za raspravu i izvođenje eksperimenata, ali s druge strane to je prekasno jer je već formirao neke krive koncepte o svijetu oko sebe. Kako bi se izbjeglo usađivanje krivih fizikalnih koncepata u učenikov um, potrebno je čim ranije postaviti dobre osnove, na kojima će učenik kasnije moći graditi svoje znanje i usvajati fizikaIne pojmove.

Item Type: Thesis (Diploma thesis)
Keywords: metodika nastave fizike, HNOS, razredna nastava, predmetna nastava
Supervisor: Androić, Darko
Date: 23 February 2009
Number of Pages: 47
Subjects: NATURAL SCIENCES > Physics
Divisions: Faculty of Science > Department of Physics
Depositing User: Gordana Stubičan Ladešić
Date Deposited: 02 Apr 2014 19:25
Last Modified: 20 Oct 2015 12:16
URI: http://digre.pmf.unizg.hr/id/eprint/766

Actions (login required)

View Item View Item

Nema podataka za dohvacanje citata